مكتب نگارگري اصفهان
![](http://artfestival.ir//upload/P7335C6EA.jpg)
آغاز مكتب اصفهان در نقاشى منتسب به اواخر سال 977 ه.ق ا ست، ولى ا ين نوع نگرش حداقل از 10 سال قبل آغاز شده بود. از مرگ شاه اسماعيل دوم در سال 985 ه. ق تا پادشاهى شاه عباس اول حدود 10 سال اوضاع سياسى كشور دچار آشفتگى و نابسامانى بود. در اين سالها حاكم اسمى حكومت محمد خدابنده بود. پس از وى شاه عباس 16 ساله وارث تاج و تخت گرديد. از اولين اقدامات وى براى سامان دادن به اين اوضاع جابجايى پايتخت از قزوين به اصفهان در سال 995 ه.ق بود. كم كم اصفهان نماد قوت و ثبات سياسى ايران گشت. او به رغم طغيان ها و مزاحمت هاى ازبكان و عثمانى ها همواره به تحكيم سلطه خود مى پرداخت و از حمايت هنرمندان و معماران دست بر نمى داشت و با كمك هنرمندان و معماران خيابان ها عمارات و مساجد بزرگ و زيبايى بر پا داشت و شهر نه تنها مركز حكومتى بلكه مركز تجارى و نمادى از نظام جديد اجتماعى ايران شد. آغاز مكتب اصفهان در نقاشى منتسب به اواخر سال 997 ه.ق است ولى اين نوع نگرش حداقل از 10 سال قبل آغاز شده بود. بطور كلى در اكثر دوره حكومت شاه عباس هنر بسيار مورد حمايت بوده، معمارى منسوجات فرشها و سفالگرى اين دوره ستايشگران پرو پا قرصى داشت با اين وجود با توسل به نقدى منصفانه تقريباً در تمام هنرهاى اين دوره مي توان انحطاطى در سرزندگى و خلاقيت يافت كه به طرق گوناگون نمودار مي شود... در هنر نقاشى و نتايج كما بيش متفاوت بود. البته اين تا حدى بدين علت كه در اين زمان نقاشى تا اندازه اى مستقل از حمايت دربار بود... روحيه تازه اى از اصالت ديده مى شود. در نقاشى ايران تغيير و تحولات كلى بوجود آمد و هنرمندان به آزادى بيشترى نسبت به گذشته دست يافتند و از چهار چوب موضوعاتى كه قبلاً هنرمندان روى آن كار كرده بودند فراتر رفت. نقاشى از درون صفحات كتاب هاى خطى بيرون آمد و نقاشى و طراحى به صورت تك ورقى رواج پيدا كرد، بيشتر موضوع كار اين نقاشان به تصوير كشيدن زندگى سنتى مردم و درباريان و تصوير كردن اشخاصى بود كه لباس هاى فاخر و الوان پوشيده اند و همچنين در همين زمان است كه سبك طراحى به شيوه قلم گيرى از اهميت خاصى برخوردار مى گردد. در مكتب اصفهان به علت كوشش و توجه بيش از حد هنرمندان به نقاشى هاى ‹تك چهره› نقاشى به شيوه قديم كه در آن تعداد زيادى پيكرهاى انسانى كار شده از رونق مى افتد. در كتابسازى رفته رفته همكارى نزديك هنرها كم مى شود. تصاوير آشكارتر از پيش خود را به حاشيه تحميل مى كنند. تذهيب كتابها نيز اغلب سرسرى و سطحى است، رنگها گاه كيفيت متوسطى دارند و تصاوير پيكره دار كاملاً عادى و فاقد هر گونه شكوه هستند. از اواخر قرن 16 تاثيرات هنر اروپايى بر نقاشى ايرانى بيشتر نمود پيدا مى كند، نقاشى پيكره هاى منفرد، انجام سايه پردازى، رعايت پرسپكيتو و نقاشى هاى رنگ و روغن از جمله موارد تاثير هنر اروپايى مى باشد.ا گرچه طراحى هاى اين دوره تاريخ و امضاء دارند ولى انتساب آنها به نقاشان مشخصى بى نهايت دشوار است.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد